Näring till chili

Mer
05 sep 2011 01:15 #2079 av Anders Svärd
Kom på en finurlig liten halv-uppfinning idag. Vattnade på lite, lite, lite sent gödsel på gräsmattan idag (varit dålig med det i år som man borde).
För det tog jag snabblösningen: Grass GTI.

För er som inte vet vad Grass GTI är, så är det en dunk på 2.5 liter med flytande gödsel. Man kopplar den direkt på vattenslangen och sprutar ut. Täcker en 250 kvm (fast det går åt fortare än man tror. Beror på vattentryck i slangen osv).

I alla fall kom jag att tänka på att fylla en tom sådan med koncentrerat och silat nässelvatten från den illaluktande stora dunken i skuggan. Räknade lite på hur koncentrationen skulle bli och jag tror den är rätt okej att enkelt vattna ut sitt nässelvatten med utan att hålla på och blanda och dona varje gång. Det behöver vara lite sprut för att den ska suga upp gödslet och blanda den med vattnet. Om man måste ha lugn vattning kan man ju alltid spruta ut en del i en större vattenkanna innan och sedan vattna över från den.

Så där har ni en användning för de där Grass GTI och liknande dunkar som man kopplar på slangen direkt ihop med ert gödselvatten (istället för att bara slänga dem som många gör). Blev riktigt mycket enklare att nässegödselvattna tomatplantorna i alla fall på frilandet :)

Zon3
Mer
20 jul 2011 12:04 #2051 av Anders Svärd
Tror jag kommit på vad det är. Det är näringsbrist. Nässelvattnet innehåller inte tillräckligt med näring då nässlorna som användes togs väldigt tidigt.
Det är den gemensamma faktorn. Alla plantor jag planterat om som fick e-jord men också ett lager med granulerat hönsgödsel i botten har inte gulnat på detta viset. Näringsbristen i sig drar med sig en hel del märkliga symptom och svampangrepp, och mossa som börjar växa på utan av jorden.

De jag planterat om nu och gett gödseldepå börjar återhämta sig sakta men säkert verkar det som.
De som fick gräsklipp på ytan verkar få kväve från det och det kalium som finns i nässelvattnet.

Zon3
Mer
09 jul 2011 02:37 #2045 av Anders Svärd
Jo det har varit väldigt varmt där inne eftersom det är litet, kanalplast och hade bara ett takfönster. Har beställt och installerat ett till nu så med öppen dörr och skuggnät ovanpå växthuset så håller man 30 grader strecket.
Frukter är det okej med redan.

De blad som faller av är smiley-gula med lite fläckar på. Dels trips fläckarna sedan innan osv. Jag tror också att det kan vara så att det är någon svampsjukdom, eller kanske vissnesjuka? Vissnesjuka motverkar man ju med just nässelvatten exempelvis och grästäck ovanpå.

Får ta närbild och återkomma som sagt :) Verkar inte vara alla ändå där inne som är såhär och missade vattna lite temporärt eftersom väderprognoserna är helt kocko. Skulle regnat hela veckan ju, men inte en enda droppe har kommit! Istället sol i massor som jag inte var beredd på. Hoppas att det kommer regn nu.. ser ut som det är chans på allvar på himlen nu.. :)

Zon3
Mer
08 jul 2011 01:42 - 08 jul 2011 01:44 #2041 av Anders Svärd
Tunnan jag har har stått och dragit nässlor i runt 1 månad eller så. Men har aldrig haft några problem tidigare. Dock så har det varit väldigt varmt och eftersom jag har så många plantor i år så har jag inte orkat och hunnit med att uppgradera alla till 10 liter. Eftersom det bara är i växthuset detta har skett så misstänker jag att det kan varit värme som dragit iväg plötsligt och brist på vatten en vända. När man vattnar mycket när det är varmt så har man ju inte i så mycket näring hela tiden, då blir det ju fruktansvärt mycket näring i jorden.

I övrigt har jag planterat en del i p-jord och en del i e-jord. Samtliga har 20% perlite och en del leca kulor.

Den andra faktorn var ju tripsen och att det är någon skada de gjort, eller att de fört med sig någon sjukdom. Samtidigt så verkar stammarna inte sådär gröngråa fina på de som är mest påtagligt drabbade, utan de ser mörkfläckiga och lite torra på ytan. Frukterna utvecklas på dem, dock med en del blommor som faller av som är gula också.

Men det där med att torka nässlor och ha till vintern och vårkultivering osv. är ju riktigt bra :)

Har ju inte sett något om att någon skrivit något om hållbarhet på nässelvatten någonstans, och det är ju gödsel så det borde verkligen inte bli dåligt så att säga tycker man :P

Men det är ju som sagt begränsat till de plantor som är eller varit i växthuset så det är den gemensamma faktorn :)

Zon3
Last edit: 08 jul 2011 01:44 by Anders Svärd.
Mer
03 jul 2011 13:11 #2039 av Anders Svärd
Försöker ta reda på om det är någon viss hållbarhet på nässelvatten som gödsel eller om det lugnt kan stå i ett antal månader. Funderade nämligen på om det var 10/1 blandningen av nässelvatten som fick plantors blad att gulna i växthuset. Tanken var om nässelvattnet övergått i att börjat producera något giftigt ämne i sig eller mögel.

Någon som har erfarenhet av detta? ;)

(ska välja ut ett test-subject för att se om det verkligen kan vara nässelvattnet som var orsaken eftersom det var angrepp med trips förrut även)

Zon3
Mer
18 jan 2011 07:37 - 18 jan 2011 07:40 #1773 av Anders Svärd
Svar från Anders Svärd i ämnet Sv:Näring till chili
Kan varmt rekommendera Nässelvatten till chili. Plantorna blir riktigt glada om man ska använda något uttryck för det.

Nu är inte brännässlor tillgängliga året runt, såvida man inte fryser in nässlor (vet inte om torkade nässlor fungerar) och tar fram och tillverkar, eller spar koncentrat som man förvarar kyligt och använder på övrig tid, men när de är det gör jag såhär:

1. Skaffa ett par bra roshandskar med gummiöverdrag. Behövs ingen närmare förklaring varför, tror jag. ;)

2. Leta reda på brännässlor. Normalt sett ska man inte ta brännässlor som växer på gödsel eller komposthögar, men det är om man ska förtära dem. I detta fall är det bara en fördel.

3. Ryck upp hela plantan. Eller klipp av längst ner om du känner att du vill bevara beståndets välmående (nässelplantor växer som fasens så nog ingen fara, men skadar inte att ha dessa med god kvantitet). Brukar samla en hel stor ICA-pappkasse åt gången ungefär. Försök undvika plantor som utvecklat frökapslar.

4. Hem och dra fram en hink eller mindre tunna på 10-30 liter. Helst med lock. Lägg i så mycket det går ungefär.

5. Fyll på med vatten så det täcker allt. Sätt på eventuellt lock. Skaffa en bra stör att röra om med. Ställ detta på ett "gosigt" ställe (längst bak i växthuset i lite skugga är bra om man har det eller liknande).

Nu är det bara att vänta och röra om lite varje eller varannan dag. Det kommer börja att lukta något förbövligt om detta (dynga är ingenting i jämförelse), och det är vad locket är till för. Detta bör inte stå inomhus om vi säger så.

Efter 1-2 veckor, eller när allt som återstår i bryggden enbart är stjälkarna så är det klart.
Då häller man av all grönsörja (growsilar ifall man tog nässlor som hade frön, annars kommer de att gro i din plantjord) och sparar.
Den tar man av vid behov och blandar ut med 10 lika delar vatten och vattnar med.
Stjälkarna kasserar man på lämpligt ställe.


Nässelvatten innehåller en fin del kväve, men ordentligt med kalium, vilket är väldigt bra för fruksättningen. Detta märks då plantornas blomsättning fullkomligen exploderar av det.

En annan fördel är att nässelvatten håller en del skadedjur borta, samt motverkar olika tråkigheter som pistillröta exempelvis.
Detta funkar givetvis för många andra blommande och fruktsättande plantor/träd också.

Medan ändå inne på det kan jag varmt rekomendera att göra pesto på bladen från brännässlor när de är unga på senvåren (dvs innan de börjat brännas ungefär). Man ska förvälla bladen som vanligt.
Otroligt gott!

Zon3
Last edit: 18 jan 2011 07:40 by Anders Svärd. Orsak: stavade som en kratta ^^
Sidan laddades på: 0.488 sekunder

Anmälan nyhetsbrev

scflogo