Plantans välmående under vinterförvaring?

Mer
20 jan 2018 10:35 #2423 av Jonas Borssén
Tack för ditt inlägg Annika. Övervintrade chileplantor är väldigt belönande eftersom de sätter mer frukt år två och framöver. Jag brukar övervintra utvalda sorter 2-3 år eller tills jag tröttnar på dem och vill få plats för nya sorter. Hur länge brukar ni övervintra era chileplantor? Vem av er har rekordet?

Jonas
Mer
20 jan 2018 06:33 #2422 av Annika Rahm
Tjohej!

Att man kunde förvara chili över vintern hade jag ingen aning om trots att jag hållit på i ngr år, men slog till. Jag har växtbelysning i alla fönster och jag klippt ner den. Den står bland mina pelargoner och trivs bra. Eftersom den växer lååångsamt så drar den inte iväg. Så i år kommer jag att övervintra flera sorter.
Trevligt chili år på er
Annika
Mer
19 okt 2016 14:30 #2405 av Jonas Borssén
Du får prova dig fram och vara mycket försiktig med bevattningen. Sorter av C. chinense trivs inte i så låga temperaturer. Generellt gäller 10-15° C vid övervintring och lite varmare för just C. chinense. Att övervintra ihop med andra växter ser jag inte som något problem förutom att de kan överföra ohyra. Kontrollera den biten först så att det inte blir en trist överraskning.

Lycka till
Jonas
  • Bengt Hassel
  • Besökare
  • Besökare
19 okt 2016 13:04 #2404 av Bengt Hassel
Svar från Bengt Hassel i ämnet Plantans välmående under vinterförvaring?
Hej. Som ny odlare undrar jag om det går att övervintrachiliplantor ihop med olivträd och fikonträd i belyst vinterbonat växthus med en ca temp på +5 - 9 gr C?
Bengt Hassel
Mer
30 jan 2015 16:59 #2394 av Jonas Borssén
Ja 10-15 C är bra för de allra flesta sorter. C. chinense vill dock inte ha under 15 C.
Följande användare sa tack: Lotta Lauritz
Mer
30 jan 2015 16:47 #2393 av Bjarne Solberg
Jeg tror du har for kaldt. Jeg har mine i et växthus i ca 12 - 15 grader och da overlever de fleste.
Följande användare sa tack: Lotta Lauritz
Sidan laddades på: 0.475 sekunder

Anmälan nyhetsbrev

scflogo