Hur varmt är för varmt?

Mer
08 maj 2012 16:04 #2162 av Kaj Wahlqvist
Inglasad altan som växthus.
Nu i maj kryper tempen ner till ensiffrigt på morgontimmarna före soluppgången för att under eftermiddagen passera 30 graders sträcket.
Märkte under förra året att de flesta sorter hade svårt med temp över 30 grader. Tappade massor med blomknoppar. Men med öppna fönsterrutor och när det var som värst en fläkt lyckades jag få en ganska riklig skörd på de flesta av mina plantor. Många 5 liters krukor krävde bevattning flera gånger per dag. 2012 Kali Mirch växer så det knakar med flera frukter:-)
  • Torbjörn Eriksson
  • Besökare
  • Besökare
19 maj 2011 16:32 #2022 av Torbjörn Eriksson
Svar från Torbjörn Eriksson i ämnet Re: Hur varmt är för varmt?
Tror också att 30 grader är ganska nära smärtgränsen. Fast det är ju värt att betänka att 30 grader i skuggan är betydligt varmare i direkt sol. Chilepeppar växer ju vilt på bl a Trinidad, där temperaturen inte alls sällan överstiger 30 grader i skuggan på dagen. Fast där växer oftast den vilda chilepepparn i halvskugga bland t ex kokospalmer och bananträd, så den utsätts väl inte för direkt solljus under dessa temperaturer, medan vi här i Sverige väl oftast gör vårt bästa för att placera plantorna så ljust som möjligt.
Mer
14 maj 2011 04:25 #2019 av Anders Svärd
Värt att nämna är att pollen börjar förstöras när temperaturen når över 30 grader vilket kan innebära att stora delar av fruktsättning uteblir sägs det.

Zon3
Mer
29 jun 2007 20:31 #1595 av Krister Fransson
Tack för tipsen!

Sakta men säkert börjar jag lära mig det här med att odla chili.. men det dröjer nog ett bra tag tills jag är lika bra på att odla dem som att äta dem :-)


/Krister
  • Rune Brand
  • Besökare
  • Besökare
29 jun 2007 15:44 #1594 av Rune Brand
Svar från Rune Brand i ämnet Sv:Hur varmt är för varmt?
Hej Krister
dina chilipepparplantor överlever 40grader men en skuggning är nödvändigt. Du kan använda en en väv för det direkta solljuset och luftning för att sänka temperaturen 25-30 grader är perfekt men svårt att åstadkomma, tillfälligt höga temperaturer klarar plantorna bra. Pepparplantorna är självpollinerande och enligt vår erfarenhet är det bara ett fåtal sorter som störs av höga temperaturer t.ex Rocotosorterna. Direkt solljus skadar bara plantan när den kommer innifrån och ut i solljuset då kan bladen få brännskador men det brukar plantan fixa med nya blad.
Hälsningar Rune
Mer
27 jun 2007 06:25 #1593 av Krister Fransson
Tack för svaret! Ok,då känner jag mig lite lugnare iaf. :)

/Krister
Sidan laddades på: 0.437 sekunder

Anmälan nyhetsbrev

scflogo