Sorter för övervintring

Mer
23 jan 2011 19:10 #1782 av Lotta Lauritz
Hej! Tack för alla tips! Jag har hållit på i ganska många år och utemellanåt lyckats klara plantor inne i rumsvärmen (och utan extraljus här i Luleå!) men resultatet vaierar. Det är i februari - mars de brukar stryka med...:( Vattningen är knepig men jag har funnit att fuktmätare är en väldigt bra hjälp. Hot Lemon, Jamaican Bell och Carribean red har jag provat. Jamaican Bell hade jag på mina julkort ett år Om jag förstår er rätt har det inte så mycket med sorterna att göra om övervintringen ska lyckas, utan mer omvårdnaden:unsure: . Anders - jag är imponerad över din vetenskaplighet. Det ska bli roligt att få bättre förutsättningar i min vinterträdgård men jag tror aldrig jag kommer upp på din nivå:)
Mer
23 jan 2011 04:47 #1781 av Anders Svärd
Alla sorter är fleråriga som jag förstår. Men för att övervintra chili klarar vissa ända ner till runt 7-12 grader (bärpeppar) medan flerårig spanskpeppar, habanero behöver 12 grader. Under soltiden i Sverige på sommaren ligger ljusstyrkan på 50 000 - 100 000 Lux. På vintern är detta enbart mellan 10 000 - 20 000 Lux.

Får inte plantan tillräckligt med ljus kommer den att börja konservera energi vilket innebär att den främst fäller/tappar bladen. Det vill man inte. Man vill se till att behålla grönverket och ha lite fotosyntes igång.

Man måste vara försiktig med vattningen eftersom temperaturerna det handlar om är rätt förutsättningar annars för att plantan ska råka ut för mögel och speciellt vissnesjuka.

Lärde mig grundläggande viktig fakta och råd från Philippe Plönniges bok "Chili peppar" (ISBN: 91-27-35460-1) att enbart vattna i kanten av krukan och kupa runt rothalsen med torr jord. Samt använda ljummet/tempererat vatten och en svag gödselvattning varannan till var tredje vecka.


Vad gäller vilken sorts chili som är bäst att övervintra beror det på storlek och vilken sorts struktur det är på plantan.

Med storlek menar jag mest att det är svårare tror jag med vattningen om man har en "kruk chili" på 1-2 literskruka. Medan 5-15 liters har mer absorbering i jorden. För mig känns det mindre risk att vattna för mycket, samt att det är en bra längre bit till stammen och plats för just kuperingen innan.

Med struktur menar jag om det handlar om chili som är som buske som vissa bärpeppar eller prydnadschili. Eller som ett träd med en strukturerad krona som exempelvis Caribbean Red Habanero, eller mer stammad med en bredare mer kaotisk krona som Hot Lemon. Den buskiga Chilin och Chili som hot Lemon har lite mer och mindre blad. Medan Habaneron har relativt stora blad, i alla fall den jag övervintrade förra vintern under lysrör.

Anledningen strukturen är intressant är för att i den torra inomhusmiljön så stormtrivs nämligen bladlöss. Ena dagen är de inte där, för att nästa dag.. ja man undrar verkligen när deras moderskepp lastade av dem så att säga därför deras antal är ofta inte bara några, utan många när man ser dem först. Det var bra mycket lättare att ta ner Carribean Red Habaneron i dushen och täcka över jorden längst ner och dra fram såpavattnet och tvätta bladen med, och sedan tvätta av dem med lite kallt vatten.

Jag gjorde som så att jag skaffade större fat än krukornas fat och hade vatten i dem. Sedan ställde jag krukornas fat upp och ner i vattnet och krukan ovanpå den - för att få upp luftfuktigheten runtom plantan, men samtidigt så att vattnet inte suger upp i plantan.

Vad gäller växtljus att övervintra under är möjligen 2-15watts LED lampor (15 watt motsvarar 100watts vanliga lampor) med blått ljus de mest ekonomiska och effektiva. De kan användas till att driva upp gröna plantor med sedan också och mer på våren :)

Jag övervintrar inte något i år eftersom råkade få trips med från de där billiga amaryllislökarna förra vintern som hamnade under samma ljus som mina övervintrande chili. De fick inte komma in igen efter sommaren helt enkelt utan gå till de sälla odlingsmarkerna. Men just Habaneron och några andra växte till sig stora och fina och gav fin skörd från enbart kultivering från förra våren så de kan man driva upp varje år lika gärna känns det som.

Testar lite nya i år och misstänker lite att sorter som just Omnicolor och några andra som mångdubblar sin avkastning och växer sig riktigt grandiost praktfulla är mycket övervintringsfaktor på :)

Zon3
Mer
19 jan 2011 20:55 #1778 av Lotta Lauritz
Finns det chilesorter som är särskilt väl lämpade för övervintring? Tittar på den sorgliga synen av tynande plantor i vardagsrummet och ser fram emot ett vinterträdgårdsbygge till våren. Nu ska här övervintras!:lol:
Kul att se att det blivit lite fart i forumet.
Sidan laddades på: 0.396 sekunder

Anmälan nyhetsbrev

scflogo