Blomstjälkar rasar av - Varför?

Mer
05 jul 2012 02:15 #2181 av Anders Svärd
De blommor som inte pollineras, ramlar av. Det kan vara en orsak. Viktigt att knäppa lite på stammen så att pollen frigörs och befruktar.

En annan orsak kan vara att det är för varmt i exempelvis växthus. Pollen börjar förstöras över 30 grader.

Sedan är det viktigt att plantan har tillgång till kalium. Kalium är väldigt viktigt för att blomstjälkarna och blommorna och den processen ska fungera väl, samt fruktbildningen fortsättningvis. Därför är det viktigt att välja ett gödsel med högt kaliumvärde. Där är nässelvatten överlägset kan jag bara konstatera. Blommsättningen fullkomligt exploderar på plantorna med den gödningen.
Kväve och övrigt är annars mest viktigt för grönmassan. Men det behövs kalium som sagt.

Man kan även råka ut för något som kallas pistillröta, eller sådant som påverkar blommsättningen. Osäker på om det påverkar så att de växer dåligt dock.

Utöver detta så kan det vara att det är för lite jordmån till plantan. Jamaican Bell är en stor chiliplanta som gärna drar iväg 1-1.5 meter innan den förgrenar sig. och den förgrenar sig mycket och praktfullt. Om den inte har tillräckligt med jordmån kommer den utöver inte orka dra upp ämnen och energi till den rikliga mängd av blommor som den producerar. Min uppfattning är att JB vill gärna lugnt ha 10-15 liter jord.

Förra året hade jag dock två JB på friland. Drog igång massor med blommor och frukter. Men frukterna gick aldrig över från grönt till rött. Slutade med att jag fick gräva upp dem och sätta i krukor och ta in. Blev så pass kallt ute och inget mognade.
Väl inne började de göra så och hade med lite akutvård lugnt 100-150 frukter per planta ända mot jul.
Sedan läste jag, tror det var här, att när plantan har "obegränsat" med jordmån, så fokuserar plantan på att växa, och dra igång så mycket frukter så att mognadsprocessen förlängs dramatiskt. Därför kör jag inte de stora på friland längre som JB utan i 10-15 liters krukor hädanefter. Jalapeno är dock given på friland eftersom de får gärna vara gröna länge och inte mogna över i rött eftersom man ändå konserverar den gärna ;P

Zon3
Mer
16 jun 2012 14:58 #2170 av Stefan Bizzarri
Hej!

Har en fin Jamaican Bell som är dryga metern hög med gröna, fina blad. Tyvärr rasar blomstjälkarna av. De är ca 3 cm långa men i stället för att blomma så blir de trådsmala och trillar av. Plantan i övrigt är välväxt så det verkar så konstigt. Någon som har tips om vad problemet kan vara?

Vänliga hälsningar
Stefan
Sidan laddades på: 0.374 sekunder

Anmälan nyhetsbrev

scflogo