När ska man ställa ut sina växter i Kallväxthus m.

Mer
29 maj 2013 23:10 #2352 av Anders Svärd
Nu har jag då inget stort växthus, men ungefär när medeltemperaturen ligger över 0 sätter jag försiktigt ut plantor men med en kupévärmare kopplad till en temperaturvakt från Clas Ohlson som ser till att det är 10-15 grader där inne på kvällar/nätter/mornar. I år har dock tagetes (råkade bli 140 plantor) och tomatplantor som ska planteras på friland fått husera där inne mestadels så mestadels av chileplantorna står fortfarande under lysrören inomhus.

Jag tror dock också att många är för ivriga ut med sina plantor. Man får passa sig för järnnätterna den 2:a och lite längre fram också. Den här våren har varit lite krokig dessutom. Litar inte riktigt på vädret alls jag.

Zon3
Mer
20 maj 2013 20:47 #2349 av Karin Olofsson
Håller fullständigt med dig. Vi bor i Roslagen och vi bär ut våra plantor till växthuset på morgonen och in på kvällen. Ett kärt pyssel med tanke på att vi har 65 plantor! Nu har vi tyvärr fått löss som vi hittills plockat för hand. Vi tänker snart skaffa ekologiska lus-bekämpare (stekel + slända) och då måste plantorna vara kvar i växthuset. Då blir det extravärme (värmeelement) på nätterna. Vad gör man inte?
Karin
  • Stig Häggkvist
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 maj 2013 09:16 #2348 av Stig Häggkvist
Jag tycker att många har allt för bråttom att ställa ut sina chiliplantor på försommaren i kallväxthus altan m.m. Som temperaturen är nu så kan ju natt tempen ligga så lågt som 5 grader eller ännu lägre i vårt avlånga land. Jag odlar ju nästan bara C.chinense sorter så mina får vara inne några veckor till. Dessa tempratursvängningar som är just nu mellan dag och natt kan ju inte heller vara bra. Jag kanske är för pretiös men jag tror att jag tjänar på det i längden. Hur gör ni?
Sidan laddades på: 0.335 sekunder

Anmälan nyhetsbrev

scflogo