Så här odlar jag chili. Mitt tredje år

Mer
08 apr 2019 11:48 #2448 av Jonas Borssén
Hej Paul!
Tack för att du delade med dig av ditt odlande. Dina plantor och frukter ser mycket fina. Du har bra förutsättningar med växtbelysning och växthus. Lycka till med den här säsongen och skicka gärna nya kommentarer och foton om hur odlandet fortskrider.
Med vänlig hälsning Jonas Borssén
  • Paul Belfrage
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
08 apr 2019 11:19 - 08 apr 2019 11:34 #2447 av Paul Belfrage
Så här odlar jag chili. Mitt tredje år skapades av Paul Belfrage
Jag startar med chilifrön som jag tagit från förra årets chilifrukter. Jag har köpt fröer från www.ortagarden.com/ och www.chililovers.nu/

December 2018 startade jag odla i vanliga lerkrukor med hål och fat inomhus. Glöm inte en sten vid hålet så vattenöverskottet kan rinna ut. Förra odlingssäsongen startade jag i jan 2017. Jag använder en Växtlampa LED E27 PAR38 som jag har igång 24 timmar om dygnet efter plantan kommit upp. Jag brukar i lite “Gödsel långtidsverkande” från Plantagen, det har stor effekt. Vattna varje dag. Hellre för mycket än för lite. Vattnart du för mycket rinner överskottet it i fatet. Är det vatten kvar i fatet kan du hoppa vattningen den dagen.

Jag har två mindre växthus som jag brukar plantera ut i maj. OBS sätt inte ut dem för tidigt. En kall natt kan göra att plantorna tappar bladen. Nya blad växer ut men du förlorar en del tid. Först kalkade jag insidan av växthuset men det verkar inte behövas. Dock kan det bli för varmt för plantorna om det är över 20 grader utomhus öppna lite. Vattna varje dag.

Enda "problemet" var att det blev ca 200 chilifrukter på 7 plantor. Jag skördade chili från juni till okt från växthuset. Bilderna nedan visar bara den allra första skörden

De sorterna jag odlade förra säsongen och odlar dessa igen denna säsong:
Trinidad Moruga Scorpion Caramel (Favoriten)
Trinidad Moruga Scorpion Chocolate
Carolina Reaper
Habanero
En del korsbefruktningar uppstod

/Paul
Last edit: 08 apr 2019 11:34 by Paul Belfrage.
Sidan laddades på: 0.831 sekunder

Anmälan nyhetsbrev

scflogo