Odling Red Sqush

Mer
30 okt 2019 14:14 #2453 av Jonas Borssén
Svar från Jonas Borssén i ämnet Odling Red Sqush
Hej Arne!

Det är en annuum. Red squash C. chinense har gröna blommor medan annuum-varianten har vita. Vi beskriver den som medium i frösortslistan men det är givetvis ett subjektivt omdöme. Har du andra sorter på balkongen och där det kan ha uppstått korspollinering?
Du ska ta in plantan. Även om det inte är frost får frukterna ändå mycket svårt att mogna i höstkylan. Frukterna kräver värme för att mogna. I temperaturer runt om och under 10° C går plantan in i en dvala. Hoppas att du kan övervintra plantan i ett soligt fönster. En lyckad övervintring betyder ännu mer frukt säsong två. Läs gärna mer om övervintring i Odlingsskolan del 6 under fliken "Nyheter" och "Information till medlemmar". Lycka till!

Med vänlig hälsning
Jonas
Mer
21 okt 2019 15:16 #2452 av Arne Lindberg
Hej Jonas, Jag köpte Red Suash av föreningen. Det finns ju två sorter och denna ska vara annum och inte så stark men min känns verkligen inte som 1000-5000 Scoville. Är det inte Chinese?

Jag har haft den på balkongen och den mognade ganska sent. Har skördat en del röda frukter men det mesta är kvar i form av grönt. Tycker du jag ska ta in den (bor i centrala Stockholm så ingen frost ännu). Det kommer någon frukt som rådnar då och då. Eller ska jag fortsätta ha den ute. Jag gillar smaken och styrkan men den kan knappast kallas mild./Arne
Bilagor:
Sidan laddades på: 0.561 sekunder

Anmälan nyhetsbrev

scflogo