Wokpanna, storlek?

Mer
05 jan 2011 20:43 #1770 av Danne Carlson
Svar från Danne Carlson i ämnet Sv:Wokpanna, storlek?
Tjenis Cesar!

Jag tackar, bockar och bugar för svaret!

Nä, det är väl inte optimalt att ha en elspis kan jag säga. De är faktiskt inte bra till nånting. Framför allt känns det lite surt när jag tidigare haft gasspis... Men, men. Det ska åtgärdas med tiden, jag lovar :)
Mer
05 jan 2011 17:16 #1769 av Cesar Grivans
Svar från Cesar Grivans i ämnet Sv:Wokpanna, storlek?
Tjena Danne!

Min personliga erfarenhet är att de wokpannor som är gjorda för elspis ska ha samma diameter på botten och platta. Men den traditionella wokpannan är dock gjord för öppen, väldigt varm låga, alltså gas eller öppen eld och då blir sidorna mycket varmare. Den effekten kan du tyvärr aldrig uppnå med "elwok"... MEN det kan bli bra även med elplatta om du har lagom mycket olja, hög värme, färska råvaror (ALDRIG fryst eller burk) och kött i mindre bitar.

Tips;
-dela upp grönsakerna efter konsistens och woka hårda först.
-blanda ihop fisksås, oystersås och chilisås och rör i sist av wokningen.
-en wokrätt ska inte koka, den ska "steka".

Lycka till:)Och snåla nu inte med den färska heta piri pirin du kan köpa i special Asienaffärerna! //Cesar
Mer
04 jan 2011 20:15 #1768 av Danne Carlson
Tjenis!

Jag har en liten undran vad gäller storlek på en wokpanna i förhållande till själva spisplattan.

Jag har precis köpt en wokpanna med flat botten (Hackman Matador) för jag har en elektrisk spis. Spisplattan är ca 15 cm i diameter, och det är wokpannans botten också. Men jag undrar om det eventuellt är så att wokpannans botten skulle vara mindre i diameter än själva spisplattan för att få lite mer värme längre upp på kanterna i wokpannan? Eller ska det helt enkelt vara så att spisplattan och wokpannans botten ska matcha varandra?

Som ni förstår så är jag lite av en nybörjare på det här och skulle hemskt gärna ta emot ett tips eller två kring denna fråga.

Ha det gott!
Sidan laddades på: 0.429 sekunder

Anmälan nyhetsbrev

scflogo