Nematoder till småttingarna?

Mer
11 feb 2022 14:06 #2491 av Jonas Borssén
Vissa sorter är helt enkelt mer benägna att utveckla pistillröta. Det gäller inte minst sorter som ger större frukter eller långsträckta frukter.Se till att jorden alltid är jämnt fuktig genom att täckodla. Det är lättare att behålla fukten i jorden med ett täcke, ca 10 cm tjockt lager gräsklipp, ensilage, halm eller annat organiskt material.Tänk på att inte skada rötterna när plantan placeras i slutkruka eller bädd. Gräv aldrig nära plantans rotsystem. Undvik samtidigt alltför kraftig kvävegödsling. Näringen ska innehålla alla viktiga mikronäringsämnen inklusive kalcium, eftersom pistillröta beror på att plantan inte klarar att transportera kalcium till frukternas yttersta celler vilket leder till att cellerna dör.

Trevlig helg
/Jonas
Följande användare sa tack: Rita Sikainen
Mer
10 feb 2022 19:08 #2490 av Rita Sikainen
Med tanke på att de andra fröerna har kommit i den lådan och inte något av 12 Pasillafröer har visat sig får jag väl ha lite is i magen. Eller så är fröerna dåliga.
De är beställda från  en leverantör som alltid gett mig bra fröer, så det är nog ren otur isf.
Det finns några kvar så jag kan testa på nytt.

Pistillröta, hos just Pasillan? Varför, hur och kan man gör något åt det?

Trevlig helg!
Mer
10 feb 2022 13:41 #2489 av Jonas Borssén
Hej igen!

Svårt att veta säkert. Det beror på frömaterialet (ursprung och ålder med mera). Ett fåtal av SCF:s fröer har visat sig gro efter 6 veckor. Vi började med 22° C undervärme och höjde sedan efter 4 veckor till 28° C. Mycket viktigt att hålla såjorden jämnt fuktig hela tiden. Om det torkar ur dör fröet. Hoppas att du lyckas med din pasilla. Tänk bara på att den har lätt för att få pistillröta längre fram på säsongen.

/Jonas
Följande användare sa tack: Rita Sikainen
Mer
08 feb 2022 20:50 #2488 av Rita Sikainen
Tack o bock för svaret!

Hoppas o ber att de svarta otygen är väck nu. Har endast sett en och annan blomfluga senaste veckan.
Peppar, peppar 😂😂 Har en packe nematoder i kylen i fall att det behövs en tredje omgång.
Det där med kanel lät intressant.

Lite ledsen dock, för min Pasilla vill inte visa sig i någon av sex krukor. Allt annat har kommit fram och frodas.
Alla krukor fick inte plats i terrariet med värmematta, så Pasillan hamnade under en ljusramp i ställen.
Med lock på för fukten, men utan undervärme.
I samma sålåda finns även två andra annumer, som kommit upp fint. Det har gått strax fyra veckor nu, så jag funderar på om fröna har ruttnat? 
Eller är de svåra att gro?
Mer
08 feb 2022 12:06 #2487 av Jonas Borssén
Hej Rita!
Det tar vanligtvis omkring två veckor att bli av sorgmyggen med hjälp av nematoder. Vissa nematod-varumärken har dock visat sig ge sämre resultat, samtidigt gäller det att dosera rätt. För du in ny jord i sammanhanget bör du  dessutom ha nya nematoder i beredskap. Jag skulle råda att så länge du har kvar sorgmyggor efter en behandling plus väntetid, får du vattna ut en ny omgång nematoder och avvakta på nytt tills du blir av med problemet. 

Avvakta med nematoder vid ny frösådd (separera noga från övrig odling/plantor) men håll det under uppsikt. Tobaksvatten (av fimpar) har jag använt på plantor utomhus mot diverse ohyra. Samma princip som vid nässelvatten. Mald kanel som strös ovanpå jorden är ett gammalt mormors-knep. Tänk på att vattna underfrån. Superstarka chilefrukter (Carolina Reaper och dess likar) som krossas och får dra i vatten kan också användas för bevattning. Lycka till och återkom gärna med hur resultatet blev.

Mvh
Jonas
Mer
02 feb 2022 21:51 #2486 av Rita Sikainen
Fick besvär med sorgmyggor inomhus under vintern och har bekämpat med nematoder samt gula klisterlappar.
De övervintrade plantorna fick även torka duktigt innan behandlingen påbörjades, så flugbeståndet reducerades väsentligt.
Sådde frön för några veckor sen och nykomlingarna frodas. Har även gett dessa nematoder för sorgmyggen vill inte lämna skeppet helt.
Detta är första gången jag drabbats av ohyra, förutom de små gröna larverna, som gör entre' när plantorna flyttas ut 😅
När vet man  att det är lugnt att sluta med nematoderna eller ska jag fortsätta med dessa i förebyggande?
En och annan småfluga finns ju alltid där gröna växter finns.
Bör även ogrodda frön få nematoder i förebyggande?

Fick även tips att tobaksvatten kan hjälpa. Gör man det av fimpar eller bara tobak? Som nässelvatten typ?
Andra råd mottages tacksamt!
 
Sidan laddades på: 0.537 sekunder

Anmälan nyhetsbrev

scflogo