Beskära ranglig planta?

Mer
09 jun 2022 15:18 #2493 av Jonas Borssén
Hej Arne!

Ja den ser ut att vara ranglig men i övrigt ser den ut att må bra. Först och främst ska du skola om i större och djup kruka (5-7 liters). Ta bort hjärtbladen (första och nedersta bladparet) och kupa den nya jorden i nivå med nästkommande bladpar. Jag rekommenderar SCF:s långtidsverkande näring med NPK 7-7-10 för att gynna rotsystemet, blomsättning och fruktutveckling.
Du kan toppa plantan, men då får du räkna med att blombildning och fruktsättning kommer betydligt senare än normalt. Hur mycket du vill toppa bestämmer du själv, men toppa 10 cm ovan ett bladpar. Tänk på att härda plantan innan du sätter ut den permanent på balkongen och i solljuset. Börja med en timma i solljuset, öka därefter med en soltimma per dag och i minst 6 dagar. Inomhusplantan saknar skyddande pigment mot solljuset, precis som vi människor. Lycka till och läs gärna mer i Odlingskolan del 3  och 4 .

Med vänlig hälsning
Jonas
Följande användare sa tack: Arne Lindberg
Mer
31 maj 2022 22:25 #2492 av Arne Lindberg
Jag har en Mushroom Red som står inne just nu. Den har växt till 120 cm i en ganska lite kruka och bladen hänger. Ser inte ut att må bra. Högst upp har den nu förgrenat sig och det verkar som det kommer knoppar. Ska jag beskära den? Eller ska jag bara plantera om den i ny frisk jord? Kan jag sätta ut den på balkongen samtidigt som jag planterar om den i så fall eller ska jag vänta några dagar efter omskolningen? 
Bilagor:
Sidan laddades på: 0.340 sekunder

Anmälan nyhetsbrev

scflogo