Seg röd rokoto?

Mer
11 jul 2022 15:16 #2496 av Jonas Borssén
Svar från Jonas Borssén i ämnet Seg röd rokoto?
Hej Rita!

Det är min erfarenhet att den långa utvecklingstiden för Rocoto är normal och att det krävs tålamod. Det går att nå snabbare fruktsättning i växthus eller inomhus med gott ljusinsläpp, 12-14 timmar. Kraftig vind skapar dessutom stress hos plantan, vilket kan försena utvecklingen. Ju mer solljus plantan får desto mer blombildning och större chans för tidigare fruktsättning. 
Angående kloros så brukar det tyda på en obalans vad gäller växtnäringen. Men det verkar ju ha rättat till sig nu med nässelgödning (främst kväverik). Angående växtnäring så brukar jag skifta till mer kaliumrik näring när plantan vuxit till sig och definitivt när den första karten visar sig. SCF:s ekologiska näring med NPK 7-7-10 är bra för att gynna rotutveckling, blombildning och fruktsättning, och kan användas till andra fruktgrönsaker så som gurka, tomat, squash etcetera. Lycka till!

Med vänlig hälsning
Jonas
Mer
07 jul 2022 20:49 #2495 av Rita Sikainen
Hejsan!
Sådde sex frön av röd rokoto i januari och hade strax sex fina plantor.
Tre av dem behöll jag och samplanterade i en 30L kruka.
De växer bra och har haft små knoppar i fyra veckor nu, men det händer liksom inget mer med dem.
Knopparna ser ut att må bra, men utvecklas inte.
Har ju läst om rokotons långa utvecklingstid, men är detta verkligen normalt?

Det har varit väldigt blåsigt här under försommaren och krukan står ute på trappan, med morgonsol och fram till middagstid. Den är vindskyddad från väster och delvis från norr.
Har detta något med den sega blomningen att göra?
Behöver den mera sol?
En av plantorna visade tecken på kloros för ca tre veckor sen, men visar på fortsatt tillväxt nu efter nässelgödning.

Mina övriga chillar frodas och beter sig som väntat, så jag tror inte de får fel skötsel.

Någon som har tips om rokoto-odling? 

Vänliga hälsningar Rita Sikainen


 
Sidan laddades på: 0.479 sekunder

Anmälan nyhetsbrev

scflogo