chili i svartvinbärsgele

Mer
04 apr 2014 09:31 #2371 av Jonas Borssén
Hej Timo!

Jag har aldrig stött på problemet du beskriver. Dessutom är det ganska vanligt med chilekryddad gelé. Det finns en del kommersiella produkter. Jag vet däremot att i korvtillverkning kan stora doser chilepeppar göra att korvfärsen spricker. Samtidigt finns det ju gott om kryddstarka korvar på marknaden. Det är mest troligt att capsaicinet ställer till det i korvtillverkning och så skulle det även kunna vara i din gelé. Men då tror jag snarare på att capsaicinet gör geléen för lös. Det har jag hört talas om tidigare.
Det är nog bara att prova på nytt och vara noggrann med vilka mängder som används samt koktid. Det vore intressant följa ditt nästa gelékok. Det kan bli ett väl testat gelérecept för våra medlemmar.

Lycka till!
Jonas Borssén
Mer
12 mar 2014 16:59 - 12 mar 2014 16:59 #2370 av Timo Pyykkönen
Hejsan på er!

Jag är helt färsk här och kanske har frågan varit på tapeten redan...
Nåja...

Jag kokte svartvinbärsgele förra året enligt ett beprövat recept. Tillsatte habanero lemon och jäklar i min lilla låda, gelén blev hård som betong! Inte ens en varm kniv gick i glasburken...

Min fråga till er är: innehåller våra älskade frukter något/några ämnen som kan ha orsakat detta?

Har frågat runt bland några kockar, husmödrar och släktingar och alla hävdar att det är habanerons fel!


ps.
Jag kokte gelén på enbart bär, habanero, modest med socker och vatten
ds.

Capsicum Baccatum
Last edit: 12 mar 2014 16:59 by Timo Pyykkönen.
Sidan laddades på: 0.661 sekunder

Anmälan nyhetsbrev

scflogo